Postcards from Budapest

02/02/2016

Tässäpä muutama palanen noin kuukauden takaiselta matkaltamme Budapestiin.

Olimme molemmat kaupungissa ensimmäistä kertaa, joten kolmipäiväinen reissumme perustui aika perusjuttuihin, kaupungin ihmettelyyn ja siihen tutustumiseen. Tykkäsimme molemmat Budapestistä, ja kaupungin fiiliksestä. Kielestä tosin oli ihan mahdoton ymmärtää mitään.

Ensimmäisenä päivänä kävelimme päivällä Pestin puolella ja illalla kiipesimme Gellert-vuorelle. Siinä oli kyllä aikamoinen pepputreeni pimeässä ja jäisessä vuorenrinteessä, mutta näköalat kaupunkiin olivat sen arvoiset. Kun olimme tarpeeksi kylmissämme, liu'uimme takaisin Tonavan rantaan ja suuntasimme illalliselle.

Toisena päivänä eli lauantaina kiertelimme nähtävyyksiä Budan puolella vanhassa kaupungissa, söimme gulassi-lounasta kauppahallissa, lilluimme kylpylässä ja illallistimme aivan mahtavassa ravintolassa. Széchenyin kylpylä oli ehkä matkan upein kokemus – kävimme kylpylässä jo auringon laskettua, ja kuuma 38-asteinen vesi oikein höyrysi pariasteisessa illassa niin, ettei eteensä meinannut nähdä. Olimme niin rentoutuneita kylpylän jälkeen, että myöhästyimme pöytävarauksestamme melkein puoli tuntia...

Sunnuntain eli lähtöpäivän olimme suunnitelleet viettävämme Pestin kauppoja kierrellen – yllätykseksemme kaikki kaupat kaupungissa olivat kuitenkin sunnuntaisin kiinni. Hätäsuunnitelmana autiolla Váci utcalla kävellessämme päätimme lähteä käymään muutamassa nähtävyyskohteessa ja museossa. Päivästä tuli muutoksista huolimatta mainio, ja ainakin kaikki shoppailurahat säästyivät kotiin ;)

Yövyimme muuten Boscolo-ketjuun kuuluvassa Boscolo Luxury Residencessä (Osvát utca 2), jossa huoneenamme oli 50-neliön kokoinen huoneisto king size -vuotella (huippu!) sekä tilavalla kylpyhuoneella (kylpyamme!). Yöpaikka oli kaikinpuolin mainio, ja voin sitä lämpimästi suositella. Myös kulkuyhteydet hotellilta olivat hyvät – läheltä meni muutama metrolinja sekä raitiovaunuja että busseja. Myös kävellen pääsi noin 10 minuutissa Tonavalle.

Kuten aiemmin mainitsin, me molemmat unohdimme lomalla täysin kaikki arjen murheet. Tästä (ja ehkä jostain muustakin) Budapestille täysi kymppi. Tulemme ehkä vielä näkemään toistekin...!

Kahviloista ja ravintoloista ajattelin tehdä vielä oman postauksensa. Joten mikäli ne kiinnostavat, niin stay tuned!

2 comments:

1. Upeita kuvia! Rentouttavan kuuloinen reissu, ja Budapest tosiaan oli aika kiva. Haaveissa joku kaupunkilomaviikonloppu täälläkin, tähän myöhemmälle keväälle..

ReplyDelete
  2. Oi miten ihania kuvia, tuonne olisi ihana päästä vielä joskus käymään. :)